Subject: Re: Lendle en ebok
From: Hellman Birgitta <[log in to unmask]>
Date:Tue, 22 Feb 2011 17:13:24 +0000

Skickat från min iPhone

22 feb 2011 kl. 17:08 skrev "Clara Nyström" <[log in to unmask]<mailto:[log in to unmask]>>:

Ja, du har rätt. Biblioteken har inte varit någon stark förhandlare i det här, kanske för att biblioteksvärlden är splittrad?

Kanske är det så med biblioteksfolk (liksom med många andra som älskar böcker) att man är lite orolig över de digitala texterna och inte vet hur man ska förhålla sig till dom. Det är lite nedslående för de av oss som vill se digitala verk som en möjlighet...

Men att det på många håll ser mörkt ut betyder inte att det inte finns ljusglimtar också. Jag är också oroad över att våra rättigheter att låna och kopiera av varandra (bibliotek emellan) begränsas men jag hoppas att det fortfarande är en del av barnsjukdomarna i den digitala omställningen. Jag är antagligen en naiv optimist med de rosenfärgade glasögonen kvar, men jag tror verkligen att biblioteken, förlagen, låntagarna och alla andra inblandade kommer att hitta rätt så småningom...

Nu missade jag det radikala 60- talet (jag var inte född då) men kanske är det dags att låna ett blad från den tiden och mobilisera. Klart biblioteken har det svårt idag, den rådande filosofin i samhället är ju att man ska klara sig själv (köpa sina egna böcker, skivor, tidskrifter) men samtidigt har biblioteken ett högt anseende. Vi måste väl bli bättre på att förklara varför det är viktigt med fria lån, av alla typer av media mellan biblioteken. Jag tror inte att de flesta vet hur fjärrlån fungerar, många av våra låntagare tycks tro att finns det inte på vårt bibliotek går det inte att få tag i (och med e-tidskrifter stämmer ju det olyckligtvis) och om man förklarar blir de imponerade. Biblioteken måste se till att e-medier behandlas som andra medier, vi kan börja med att övertyga oss själva om det.

Clara