Re: Gyllenhaal 1827

Ola Hammarlund <[log in to unmask]>

Thu, 3 Feb 2011 17:19:47 +0100

text/plain

Den skulle kunna finnas på Entomologiska enheten på Naturhistoriska
riksmuseet. Hör med dem.

*****
Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/

"If the world was perfect, it wouldn't be."
Tillskrivet Yogi Berra

-----Ursprungligt meddelande-----
From: Eric Hammarström
Sent: Thursday, February 03, 2011 4:11 PM
To: [log in to unmask]
Subject: [BIBLIST] Gyllenhaal 1827

Hej!

Jag skickar ut den här frågan som egentligen inte har med mitt arbete på
Svenskt visarkiv att göra. Jag fick en fråga från en god vän i Italien. Det
handlar om ett verk av den svenske entomologen och Linnélärjungen Leonard
Gyllenhaal, nämligen "Insecta suecica, Coleoptera, del IV" utgiven i Leipzig
1827. Jag hittar den inte i LIBRIS. De andra delarna i verket trycktes i
Sverige. Är det något bibliotek som har den? Min väns fråga gällde
skalbaggsarten Saperda tremulae Gyllh. (Cerambycidae). Han skulle vilja
komma åt artbeskrivningen inklusive fynddata och ev. födoväxt. Även
sidangivelse är han intresserad av. Är det någon kollega som har koll på
detta?

Eric Hammarström, Bibliotekarie/arkivarie

Svenskt visarkiv/Centre for Swedish Folk Music and Jazz Research
Statens musiksamlingar/National Collections of Music
Box 16326
SE-103 26 Stockholm, SWEDEN
+46 8 519 554 44
www.visarkiv.se