Subject: Re: Förvärvets förvillelser
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Sat, 22 Jan 2011 14:20:40 +0200

"Man ska inte bara säga't, man ska göra't också", sade några kloka lärare
på 1970-talet.* Men så blir det ju tyvärr alltför sällan. I morse gjorde
jag i alla fall någonting som jag hade sagt att jag skulle göra (se mitt
föregående inlägg på BIBLIST ang "Förvärvets förvillelser"), dvs jag
använde Wikipedias "bokskapare" för att sammanställa - kompilera, som det
heter - en bok om Ghana. Närmast för mina egna behov, bör jag väl
tillägga. Läsare som är intresserade av Ghana kanske ändå vill ta en titt
på resultatet, som finns här:
http://en.wikipedia.org/wiki/User:Mikaelbook/Books/Ghana-Wikipedia.

Ja, och så var vi (särskilt Marie B) ju inne på frågan om hur man
egentligen ska definiera "en bok". En sak förefaller klar: sedan ett antal
år tillbaka håller vi (det gäller åtminstone undertecknad) på med att
omdefiniera boken. Detsamma gäller förvisso journalismen och journalisten
(behöver jag påminna om WikiLeaks?) samt biblioteket och bibliotekarien.
Även dessa är redan på god väg att bli omdefinierade.

Ur den synvinkeln är jag glad för att jag verkligen (!) gjorde "en bok" i
st f att bara slänga ur mig att det skulle jag också göra.

Medan jag valde ut och kombinerade de olika avsnitten i min Ghana-bok (som
alltså kallas "min" närmast därför, att jag har försökt skräddarsy denna
bok för mitt omedelbara behov av samlad information om Ghanas geografi,
förflutna och senaste politiska historia) upptäckte jag att wikipedianerna
redan har satt ihop några tusen böcker av detta slag. Precis då jag hade
sparat min egen bok stötte jag också på "WikiProject Ghana", dvs en grupp
av wikipedianer, som bildats i syfte att "i en anda av samarbete bättre
organisera artiklar om Ghana" på Wikipedia. (Se
http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:WikiProject_Ghana) Medlemmarna i
gruppen hade hittat och klassificerat (enligt kvalitet och betydelse) inte
mindre än 2,332 Ghana-relaterade artiklar, vilket alltså överstiger
innehållet i min bok, som innehåller "bara" 22 artiklar, med två
storleksordningar. Som en gest av erkänsla för sakkunskapen och en
påminnelse om var mer kunskap står att söka infogade jag Wiki-projektets
projektbeskrivning på slutet av min bok. Där återfinns också en
imponerande, automatiskt genererad förteckning över alla wikipedianer som
har bidragit till att skriva, redigera och korrekturläsa min boks
innehåll.

Nu är det dags att tala lite om en annan bok nämligen iPad. Jag äger
själv, sedan några veckor tillbaka, ett sådant ting. Ska då det också
kallas för en bok, undrar jag emellanåt? Hoppas läsaren inte tycker att
jag är lat, ifall jag nu inte bryr mig om att besvara frågan i det här
sammanhanget. Låt oss helt enkelt kalla iPaden för en läsplatta. Och låt
oss samtidigt påminna om någonting som Apple, iPadens tillverkare, nyligen
hade mage att göra. Vad jag syftar på är detta: för ett par veckor sedan
förbjöd Apple mjukvaruutvecklaren Igor Barinov att sälja sin
specialdesignade "WikiLeaks app" via sin butik på nätet! Och var hittar
man Apples appar om de inte står att få på Apples egna butikshyllor?
Ingenstans, ty Apple upprätthåller monopol på iPadens appar. Så att nu har
vi läsare inte längre möjlighet att skaffa oss Barinovs app, som
uppenbarligen storligen underlättade letandet i och läsandet av WikiLeaks!
Dokumentationen av denna skandal har visserligen inletts av
journalisterna; se t ex Alexia Trotsis' artikel i tidskriften TechCrunch
på nätet, här:
http://techcrunch.com/2010/12/20/apple-removes-wikileaks-app-from-app-store/).
Men jag är fly förbannad på Apple över den här censuråtgärden och så
tycker jag också att det borde pratas och skrivas mer om det här i
offentligheten. Bibliotekarierna kunde också gärna dokumentera fallet
grundligare och ta upp fallet till diskussion - det handlar ju ändå om den
läsande publikens rättigheter!

iPaden som sådan är trots allt någonting av läsplattornas och e-böckernas
Cadillac; så har åtminstone konsumenterna fått sig (och mig) intutat. Och
förklaringen till att iPaden dyker upp här är förstås att jag till slut,
efter min lilla learning by doing-upplevelse med Ghana-boken, överförde
den sistnämnda till den förstnämnda i akt och mening att börja läsa eller
åtminstone bläddra i (och på) den.

Vem hade trott det, men det visade sig faktiskt vara riktigt trevligt att
bläddra och läsa i Ghana-boken på iPaden. Och vilket intressant
bildmaterial min bok visade sig innehålla! Ta t ex avsnittet om dammen och
kraftverket i Akosombo, som producerar elektricitet för
aluminiumsmältverket i Tema... Men nu har jag skrutit tillräckligt med min
bok. Som för övrigt saknar dikter.

Mvh

- Mikael

Fotnot:

* Jfr Sven Björklund & Kristin Lind Man ska inte bara säja't man ska
göra't också: upplevelser från Freinetklasser.Raben& Sjögren 1977.
(http://libris.kb.se/bib/7234021)

Mikael Böök * [log in to unmask] * gsm +358(0)-44 5511 324 *
http://www.kaapeli.fi/book/  * http://blogi.kaapeli.fi/book/ *
http://blog.spinellisfootsteps.info/