Subject: SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Ideologisk ryggrad
From: Hellman Birgitta <[log in to unmask]>
Date:Sat, 29 Jan 2011 10:58:16 +0000

Hej Jan!

Som sagt, med ”ideologisk ryggrad” menar jag, att vi som jobbar på bibliotek ibland kanske måste ta en tydligare ställning, och visa på vilken sida vi står. Ska vi jobba aktivt för att nå prioriterade grupper och överbrygga de klyftor som finns i informationssamhället, eller ska vi nöja oss med att vara till för dem som klarar sig fint ändå?

Själv pratar jag inte bara om "besökare", utan om dem som "använder bibliotekens tjänster" (låna en bok är ju en sån bra tjänst som biblioteket tillhandahåller...).

Till sist vill jag påminna om att även Östergötlands bibliotek har haft en stor gemensam kampanj för att lyfta fram bibliotekets nya roll i dagens samhälle. Internet för alla-kampanjen i oktober 2009 blev mycket framgångsrik och fick stor uppmärksamhet i media. Läs mer här:

http://www.lansbibliotek.ostsam.se/index.php/features/internetforalla

Bästa hälsningar

Birgitta