Subject: Sv: [BIBLIST] Folkbibliotekens annalkande död
From: Anna-Stina Axelsson <[log in to unmask]>
Date:Fri, 21 Aug 2009 15:25:04 +0200

Min uppfattning är att det förs livaktiga diskussioner på Biblist, men
inte nödvändigtvis om dessa ämnen (kanske är det svårt att se sig själv
med kritiska ögon s a s inifrån). Men ett bredare register
biblioteksdiskussioner hittar du framförallt i bloggosfären. Även om
fjärrlån måhända inte är den hetaste frågan där.

Om du ska skriva om nyttovärdering, känner du säkert till bloggen och
boken "Nyttovärdering av bibliotek" av Viveca Nyström och Linnéa
Sjögren: http://biblioteksnytta.wordpress.com/

Fler biblioteksbloggar hittar du här:
http://www.netvibes.com/biblioteksbloggen

Vänliga hälsningar Anna-Stina Axelsson
Regionbibliotek Stockholm

Hej alla!

Jag är helt ny på den här listan. Jag står i begrepp att skriva en
uppsats inom ämnet statskunskap som bla ska behandla politik och
bibliotek, politisk styrning av biblioteksverksamhet och ev något om hur
man mäter den eventuella ekonomiska nyttan med verksamheten.

Har varit inne på bloggen "En okuvlig bibliotekarie"
http://okuvligbibliotekarie.blogspot.com/2009_02_01_archive.html som
bland annat diskuterar boken "Piraterna de svenska fildelarna som
plundrade Hollywood"

och läste där följande skrivet i februari 2009:

"Jag brukar puckla på alla som beskriver folkbibliotekens analkande död
eftersom jag vet vilken kompetens vi har och som borde utnyttjas i
dagens informationsverklighet. Men hur agerar jag själv? När använde jag
senast ett biblioteks tjänster "seriöst"? Jo, jag fjärrlånade en
avhandling för ett par år sedan.

Behöver jag nu en avhandling eller en artikel som behöver beställas
letar jag alternativ. Aldrig att jag skulle ställa mig i kön på ett
folkbibliotek och be om en förlegad, trögflytande service av en åldrande
yrkeskår som absolut borde läsa Piraterna... (Ja det är så jävla taskigt
att, som jag, inrikta mig på kollegors ålder men de som hindrat mig mest
i mitt arbete och verkar ha svårast att förstå behovet av förnyelse är
minst 50-plus. Förlåt Kristina, Peter, Jakob och ni andra som kanske
känner sympati för den utpekade kadernJag brukar puckla på alla som
[...]

Min fråga till listan är om det här diskuterats frågor om en åldrande
yrkeskår (är det verkligen sant?), trögflytande service, serviceutbudet
(kan man gå till ett folkbibliotek och fjärrlåna från ett annat
bibliotek utanför den egna kommunen eller från utlandet?) och
kompetensen hos kåren?

Hur hittar jag isåfall dessa diskussioner?

Med hopp om hjälp

Thomas

Med Windows Live kan du ordna, redigera och dela med dig av dina
foton.
http://www.microsoft.com/sverige/windows/windowslive/products/photo-gallery-edit.aspx