Subject: Re: Ungdomsbok om delfin eller späckhuggare?
From: Pär Johansson <[log in to unmask]>
Date:Fri, 7 Aug 2009 11:29:11 +0200

Skulle kunna vara Delfinön av Arthur C. Clarke:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dolphin_Island, även om handlingen kanske inte
riktigt stämmer överens.

On Fri Aug  7 10:52 ,         AnnaÅkerberg  sent:

>Hej!
>Jag skulle behöva hjälp med en fråga som kommit in till Fråga bibliotekets
e-posttjänst. Frågeställaren söker en bok som hon har läst i 10-15-årsåldern och
som förmodligen är skriven på 60- eller 70-talet. Boken beskrivs såhär: Det
handlade om en pojke som bodde med en äldre man, tror jag, i alla fall så lärde
pojken känna en delfin eller en späckhuggare eller liknande och simmade med den
till slut. Han höll i den och dök och pojken trodde att han skulle drunkna innan
"fisken" gick upp till ytan  med honom igen. Till slut lärde sig pojken att styra
den genom att trycka med ben/fötter så att den gick upp till ytan när han behövde
luft och det är en otroligt känslosam historia".