LISTSERV mailing list manager LISTSERV 15.5

Help for BIBLIST Archives


BIBLIST Archives

BIBLIST Archives


View:

Next Message | Previous Message
Next in Topic | Previous in Topic
Next by Same Author | Previous by Same Author
Chronologically | Most Recent First
Proportional Font | Monospaced Font

Options:

Join or Leave BIBLIST
Reply | Post New Message
Search Archives


Subject:

Re: Folkbibliotekens annalkande död

From:

Lars Aronsson <[log in to unmask]>

Reply-To:

BIBLIST - Topics in Nordic research library user services <[log in to unmask]>

Date:

Fri, 21 Aug 2009 16:06:40 +0200

Content-Type:

TEXT/PLAIN

Parts/Attachments:

Parts/Attachments

TEXT/PLAIN (1 lines)


Anders Johansson wrote:

> Jag förbehåller mig rätten att inte uttala mig om kollegors
> ålder, tröghet och kompetens.

Den mänskliga hjärnan är mästare på att leta efter orsaker. Om
det råder torka och missväxt, så kan hjärnan inbilla sig att det
är människans fel, och så gör man en regndans för att få regn.

Men ofta ligger orsaken någon helt annanstans än där hjärnan
inbillar sig. Saab gör utmärkta bilar, som många Saabägare är
toppennöjda med, och är trots detta ett företag i djup kris.

Dinosaurierna dog ut, inte för att de var dumma eller gamla eller
inkompetenta. De var inte ens klumpiga och tunga (som vi gärna
föreställer oss, när vi får veta att de har dött ut), utan många
arter var extremt smidiga och levnadsdugliga. Det var de yttre
omständigheterna som ändrades, förmodligen ett kometnedslag som
orsakade matbrist, så att bara de flygkunniga arterna och minsta
exemplaren överlevde, och utvecklades till dagens fåglar. Om
något liknande skulle hända däggdjuren, skulle bara fladdermössen
överleva, och då kan vi andra stå där med våra frontallober och
regndanser och datorsystem.

Att börja tala tröstens ord om att även äldre bibliotekarier kan
ge god service, brösttoner om att sagostundstanter minsann behövs,
nostalgiska fraser om att datorer allldrig (med darr på rösten)
kan ersätta känslan av läderbundna volymer med fin typografi.
Det är helt poänglöst, ifall den som tänks använda dessa tjänster
behöver ett snabbt svar klockan 20 på kvällen när biblioteket har
stängt och Google kan ge det svaret. Då använder man Google.

Medan Kungliga Biblioteket sitter och funderar på om man först ska
digitalisera Expressen eller Aftonbladet (ungefär som Hasse å Tage
gjorde i sin sketch) och medan folkbibliotekarier putsar sina
mikrofilmsapparater och undrar varför de så ofta står och dammar,
sitter högstadieelever runt om i Sverige och läser i webbarkivet
hos New York Times. De väntar inte, för de är högstadieelever nu
och behöver information om månlandningen.

Enligt KB:s sätt att se, är denna tröghet inte ett tecken på
inkompetens, utan ett utslag av den noggrannhet och formella
korrekthet som kännetecknar all offentlig svensk förvaltning.
Man utreder en fråga och beaktar alla synpunkter, för att inte
hoppa i galen tunna. Det är ett arv från Axel Oxenstierna. Men om
Axel Oxenstierna hade varit lika trög i administrationen av
30-åriga kriget, hade Sverige aldrig blivit någon stormakt.

Alla argument om ålder, kompetens och så vidare utgår från
*bibliotekarierna*, liksom Saab har utgått från sina egna
bilkonstruktioner (som det nota bene inte är något *fel* på).

Men man måste utgå från användarna, nästa led i kedjan, och se
vilka alternativ de har. De tänkbara Saab-köparna upptäcker att
Honda och Toyota har nog så goda alternativ till mycket lägre
pris. De som ändå beslutar sig för att köpa Saab är alltför få
för att en modern biltillverkare ska kunna bli lönsam. De tänkbara
biblioteksbesökarna upptäcker att nätet finns där dygnet runt,
tillgängligt direkt hemifrån. Man behöver inte vänta på
öppettider, man behöver inte stå i kö, boka tid eller fjärrlåna.


--
  Lars Aronsson ([log in to unmask])
  Aronsson Datateknik - http://aronsson.se


Back to: Top of Message | Previous Page | Main BIBLIST Page

Permalink



SEGATE.SUNET.SE

CataList Email List Search Powered by the LISTSERV Email List Manager