Subject: Sv: Re: [BIBLIST]den ljusnande framtid är vår
From: Birgitta Vinnå <[log in to unmask]>
Date:Wed, 13 May 2009 13:28:13 +0200

Hej,
Varför inte ta kontakt med DIK-vikareipoolen och kolla möjligheten att
bli registrerad där? I små kommuner har man små möjligheter / resurser
att lära upp och underhålla egen vikariepool så DIK:s är till stor
hjälp. Jag använder den när jag snabbt behöver täcka vakanser och det
har alltid fungerat bra.

Hälsningar
Birgitta Vinnå
Järfälla kommun

Hej!

Så - hur gör man som nyutexaminierad bibliotekarie utan erfarenhet och
referenser inom biblioteksvärlden? Tjatar in sig på ett bibliotek för
att få
en första referens? Får ju nästan uppfattningen att det nästan är helt
kört
om man har varken kontakter eller referenser inom biblioteksvärlden...

I och med att vi (vid BHS) dessutom inte haft någon som helst praktik
under
utbildningen kan det kännas lite hopplöst
att ge sig ut på arbetsmarknaden... Behöver ett par uppmuntrande ord,
tack!
;)

//Linn

Den den 12 maj 2009 20:08 skrev Anna-Stina Axelsson <

> [...]
> kvalificerade sökande till den typ av tjänster som jag kan erbjuda
någon
> gång med långt mellanrum - föräldravik på knappt heltid på kombinerat
> skol- och folkbiblioteksfilial t ex står inte så högt i kurs hos yngre
> bibliotekarier som uttrycker önskemål om närhet till en större stads
> kultur- och nöjesutbud, helst inte vill jobba kvällar och att slippa
> kostnaderna i att ha tillgång till bil - i alla fall inte de som har
> lite erfarenhet utöver timtjänst under ett eller annat sommarlov.
Visst
> ser man många ambitiösa personer bland de sökande men när man ska
vikta
> meriter och erfarenheter så blir det inte så lätt i nio fall av tio.
Att
> sätta en totalt oerfaren person på en filialföreståndartjänst är inte
> rättvist mot vare sig personen eller verksamheten. D
en som har varit
> fillialföreståndare kommer däremot att ha en merit som i alla fall i
min
> verklighet smäller MYCKET högt - om man gjort ett bra jobb, förstås
Det
> [...]
> av med fördelarna i det vi har.
>
> Gunlög Thorstensson
> Vara kommun

> Jag känner flera som arbetat utomlands eller kommer från andra länder
> och där vi pratat om svårigheter att komma in på arbetsmarknaden här.
> Det verkar snarare som att det är Sverige som skiljer ut sig  - här är
> kontakter viktigare än meriter, det vill säga: det är viktigare vem du
> är än vad du kan i detta land. Men så lär det inte vara överallt för
> det; vår verklighet är inte nödvändigtvis alla andras.

nte till en enda sån bransch. Inte ett enda sånt samhälle.

>        Det är inte bara biblioteken det är fel på.
>        Det är världen.
>        Det är vårt jobb & vår förbannade plikt att förändra den till
en
> bättre plats leva på.
>        För alla.
>        Nu.