Subject: SV: [BIBLIST]den ljusnande framtid är vår
From: Gunlög Thorstensson <[log in to unmask]>
Date:Tue, 12 May 2009 16:52:08 +0200

Det finns (minst) en annan sida av saken också. Jag är en (kvinnlig!)
bibliotekschef i en liten kommun och vet att det kan vara svårt att få
kvalificerade sökande till den typ av tjänster som jag kan erbjuda någon
gång med långt mellanrum - föräldravik på knappt heltid på kombinerat
skol- och folkbiblioteksfilial t ex står inte så högt i kurs hos yngre
bibliotekarier som uttrycker önskemål om närhet till en större stads
kultur- och nöjesutbud, helst inte vill jobba kvällar och att slippa
kostnaderna i att ha tillgång till bil - i alla fall inte de som har
lite erfarenhet utöver timtjänst under ett eller annat sommarlov. Visst
ser man många ambitiösa personer bland de sökande men när man ska vikta
meriter och erfarenheter så blir det inte så lätt i nio fall av tio. Att
sätta en totalt oerfaren person på en filialföreståndartjänst är inte
rättvist mot vare sig personen eller verksamheten. Den som har varit
fillialföreståndare kommer däremot att ha en merit som i alla fall i min
verklighet smäller MYCKET högt - om man gjort ett bra jobb, förstås Det
gäller både bibliotekarier och assistenter - för det finns sådana
också.

Jag känner inte igen mig i detta med nätverkens "otillbörliga"
betydelse. Det är naturligtvis ingen grund för mig att hävda att det
skulle vara fel - jag kan bara döma efter hur min verklighet fungerar.
Däremot är det en grannlaga process, precis som Ann säger, att samla
adekvat information om kompetens av olika slag och ställa i relation
till det man frågat efter i sin annons. Det tar mycket tid; det ska
hålla för en granskning; det ska ge ett underlag som går att fatta
beslut utifrån. Helst ska man vara enig med facket/facken.

Och så spelar ju mängden sökande på varje tjänst stor roll. När jag,
som ska läsa in 80 ansökningar för ett vikariat som ovan, där kanske 8
är adekvata för tjänsten, och någon av de 70 som tycker att de "borde
få en chans"  - när vi jämför våra erfarenheter av processen så kanske
de erfarenheterna inte liknar varandra så mycket. Att jag får många
oerfarna sökande beror ju inte på att de skulle vara extra intresserade
av Varaslättens biblioteksverksamhet utan på en ganska krass verklighet.
Det skulle vara lika fel som att tro som att något mer erfarna personer
skulle undvika att söka tjänst i Vara.

Visst är det fel på världen. Helt klart. Det har det alltid varit - på
nåt vis. Frågan är väl hur man kan angripa avarterna utan att göra sig
av med fördelarna i det vi har.

Gunlög Thorstensson
Vara kommun

Jag känner flera som arbetat utomlands eller kommer från andra länder
och där vi pratat om svårigheter att komma in på arbetsmarknaden här.
Det verkar snarare som att det är Sverige som skiljer ut sig  - här är
kontakter viktigare än meriter, det vill säga: det är viktigare vem du
är än vad du kan i detta land. Men så lär det inte vara överallt för
det; vår verklighet är inte nödvändigtvis alla andras.
Hälsningar Gitt