Subject: Re: Topplistor överelektroniska arkiv
From: Miguel Benito <[log in to unmask]>
Date:Tue, 12 May 2009 16:35:57 +0200

Till Jans konstaterande om elektroniska arkivs topplista med Göteborg
i topp men inte Stockholm finns en förklaring som jag fått från en
tillförlitlig källa.

Stockholms universitets arkiv ingår som en del av DIVA, vilket gör det
svårt att särskilja de olika deltagande institutionerna.
Även DIVA har lägre ranking än Göteborg, som också kan förklaras med
att DIVA inte inkluderar många arbeten med kompleta texter eller
markerar detta på ett otydligt sätt. DIVA måste alltså fundera mer på
de som kan bli slutanvändarna, dvs forskarna, och tänka lite mindre på
att göra en perfekt katalog och mera på att den ska vara tillgänglig
för sökmotorerna. Ett gratis råd alltså från min källa.

Hälsningar

Miguel Benito

--
www.taranco.eu