Subject: Re: den ljusnande framtid är vår
From: Miguel Benito <[log in to unmask]>
Date:Tue, 12 May 2009 16:15:24 +0200

Jag håller absolut med Linda om att frågan är intressant och värd att
diskutera. Dessvärre sker förändringarna ganska långsamt.

Visst finns det många kvinnliga chefer inom biblioteksvärlden, men i
proportion till hur många män vi är inom biblioteksvärlden dominerar
vi männen.
På min tid som lärare på BHS, den första tiden på 70-talet, förvånades
jag över hur det kunde bli möjligt att manliga slarviga studenter utan
någon erfarenhet och som knappt blev godkända vågade söka och fick
tjänsten som bibliotekschef direkt efter utbildningen. Jag förmodar
att det har varit så hela tiden, även idag. Detta drabbar indirekt de
manliga duktiga bibliotekarierna som också finns.

Å andra sidan, om jag fick bestämma, då skulle inte de duktiga
kvinnorna få bli chefer, eftersom biblioteket skulle sluta att fungera
om man överlät det praktiska jobbet åt oss män. Jag känner också några
biblioteksassistenter som jag uppskattar som oerhört viktigare än
bibliotekarierna. Fick jag bestämma skulle de med lägre status få
högre lön än de andra.

Den lösning jag ser är att man värderar alla jobb så lika som möjligt
och att man inte skapar för många steg mellan tjänsterna. Hur många
t.ex. hälsar på städeskorna som en del av personalen? Jag har i alla
fall försökt.

Hälsningar

Miguel Benito

--