Subject: Sv: Re: [BIBLIST] den ljusnande framtid är vår
From: Anna-Stina Axelsson <[log in to unmask]>
Date:Mon, 11 May 2009 14:34:58 +0200

Jag tillhör en av de yngre bibliotekarier som aldrig har fått en
folkbibliotekarietjänst, utan som mest har arbetat som
skolbibliotekarie. Vilket i och för sig har varit både roligt och
givande, oavsett låg status inom biblioteksvärlden, som jag håller med
om att skolbibliotekariejobbet har.

Mitt tips till alla som tycker det känns hopplöst att få ett (nytt)
jobb är att nätverka högt och lågt och på alla bredder. Skaffa dig ett
utbyte med andra som arbetar med liknande saker som du. Arbetar du på
skolbibliotek, engagera dig och sök kontakt med t ex bibliotekarier på
högskolor, de har nästan samma uppdrag som du och arbetar med ungefär
samma frågor. Ta del av forskning, genomför ett projekt på din
arbetsplats - det kan vara något litet -  och skriv om det, publicera
dig. Kanske till en början i din länsbibliotekstidskrift. Då blir du mer
synlig. Engagera dig fackligt, för att få mer kunskap och fler
kontakter.

Det är sant att kontakter underlättar. Så är det i alla branscher.
Därför är det bra att söka sig till nätverk och grupper av olika
slag. Det behöver inte bara vara inom biblioteksvärlden.

Vänliga hälsningar Anna-Stina
(som vet att ovanstående funkar)

Anna-Stina Axelsson
Utvecklingsledare med ansvar:
biblioteket på nätet och lärande
Fråga biblioteket

Regionbibliotek Stockholm
Stockholms Stadsbibliotek, Kulturförvaltningen
Odengatan 55
113 80 Stockholm

Phone +46(0)8-508 31 245
Fax      +46(0)8-508 31 230

e-mail: [log in to unmask]
http://www.regionbiblioteket.stockholm.se

Hej Linda,
du har inte fått någonting om bakfoten. Tyvärr.

vänligen, Nina