Subject: SV: [BIBLIST] Starka flickor?
From: Lena Lundgren <[log in to unmask]>
Date:Fri, 8 May 2009 12:34:21 +0200

Helt klart är termen Starka flickor besvärlig och vi diskuterade den
också mycket när vi arbetade med ämnesordslistan. Men eftersom orden den
listan i största möjliga utsträckning skulle utgå från hur människor
faktiskt frågar, valde vi ändå Starka flickor. En annan utgångspunkt har
varit hur barn frågar och då är Självständiga barn inte heller något
riktigt bra begrepp. Är det bara vuxna som frågar efter det här och
näraliggande ämnen, eller gör barn det också och hur uttrycker de sig
i så fall?

Hälsningar
Lena Lundgren
Regionbibliotek Stockholm
som var med och sammanställde ursprungslistan

Utifrån Unos resonemang behöver vi ett nytt ämnesord, nämligen
”Snälla män”. Det finns inga dolda värderingar bakom
begreppet. Det är bara att läsa tidningarna och betrakta den krassa
verkligheten så förstår vi varför.

Marika Andersson
Musikbiblioteket i Gävle