Subject: Re: Dagens filosofiska fråga
From: Fredrik Larsson <[log in to unmask]>
Date:Wed, 6 May 2009 13:41:00 +0200

Hej,

Den franska sociologen Bourdieu menar att det handlar om att lära sig
behärska det litterära sociala fältet, ett citat ur en text av Donald
Broady:

"För att "känna sig hemma" inom t ex det litterära fältet, för att bli
egenkänd och erkänd (Bourdieu leker gärna med dubbelbetydelsen hos
franskans reconnaitre) som, låt säga, litteraturkritiker, krävs att
nykomlingen gjort vissa bestämda insatser och låtit sig formas så att
han blir den han måste vara för att vistas inom det litterära fältet:
att han lärt sig tillräckligt mycket om tidigare och aktuella
litterära fejder för att kunna urskilja de rätta frågeställningarna,
att han lärt sig att tala, att tänka, att skriva, att vara på bestämda
sätt och lärt känna de rätta människorna. Först därigenom blir ens
insatser i spelet begripliga för de andra deltagarna. Den icke invigde
kan avfärdas som glad amatör eller landsortskritiker och möter inte
annat än tystnad.

Den kompetens som möjliggör inträde på det litterära fältet är frukten
av investeringar i läsning, men också i kontakter, vänskapsband,
kärlekförhållanden och en allmän lokalkännedom i den litterära världen
(litteraturvetenskapliga institutioner, tidskrifter,
kulturredaktioner, förlag, krogar)."

http://people.dsv.su.se/~jpalme/society/pierre.html

Citatet nämner kritiker men dessa "regler"gäller även för författare.
Svaret skulle här bli, att den som behärskar det sociala spel genom
vilket positioner fördelas inom den litterära världen, anses vara/är
en bra författare.

Mvh

Fredrik Larsson