Subject: Får assistenter vara med på Biblist?
From: Apelqvist Kristina <[log in to unmask]>
Date:Thu, 28 May 2009 16:07:57 +0200

2008 skrev Olof Lindvall och Sarah Meyer en magisteruppsats vid BHS om förhållandet mellan assistenter och bibliotekarier. De kom fram till att assistenter är (eller uppfattas som) motsträviga och ovilliga till förändringar. Kan det bero på att vi inte upplever att biblioteksforum av olika slag välkomnar oss; att vi inte "får" ta plats i biblioteksdebatten?

Biblist, Svenskt Biblioteksforum, Svensk Biblioteksförening... Alla utger sig för att vara fora för dem intresserade av svensk biblioteksdebatt, men som biblioteksassistent känner jag mig inte inbjuden.

Finns det andra assistenter som läser Biblist? Finns det något forum för oss? Kontakta mig gärna!

Hälsningar,
Kristina Apelqvist

PS: Uppsatsen jag nämner är Lindvall, Olof och Meyer, Sarah (2008). Bibliotekarier och biblioteksassistenter. Två yrkesgrupper som krockar? Högskolan i Borås / Insititutionen Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats 2008:77. DS