Subject: Ang. Re: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Reclaima Biblist typ nu!
From: Anna-Stina Axelsson <[log in to unmask]>
Date:Thu, 28 May 2009 09:55:48 +0200

Jag tycker som Lo, varför inte använda sig av forum som redan finns:
Biblfeed.

Jag tror också att Biblist fyller sin funktion som informationskanal,
som når många inom biblioteksfältet. Men diskussioner fungerar bättre i
forumform. De här möjligheterna finns på Ning:en Biblfeed, där redan
många biblioteksmänniskor är medlemmar.

Vänliga hälsningar Anna-Stina

Anna-Stina Axelsson
Utvecklingsledare med ansvar:
biblioteket på nätet och lärande
Fråga biblioteket

Regionbibliotek Stockholm
Stockholms Stadsbibliotek, Kulturförvaltningen
Odengatan 55
113 80 Stockholm

Phone +46(0)8-508 31 245
Fax      +46(0)8-508 31 230

e-mail: [log in to unmask]
http://www.regionbiblioteket.stockholm.se

Varför inte använda Bibl feed http://biblfeed.ning.com/ som redan ger
möjlighet att starta olika diskussionstrådar, skapa sin egen blogg,
lägga ut evenemang etc.
Hälsningar
Lo Claesson

Konsulent
Länsbibliotek Jönköping
Box 1029
551 11 Jönköping

+46 36 10 66 99 (mobil anknytning)

www.f.lanbib.se ( http://www.f.lanbib.se/ )
 ( http://www.2020marsexpress.se/ )
www.abmportalen.se ( http://www.abmportalen.se/ )

Sanna och ni andra, vill ni testa olika verktyg som komplement till
Biblist, så prova gärna de här cms-installationerna jag gjort som
test:

Drupal med forum: http://bibliotekarien.se/beta
eller en Digg-klon: http://bibliotekarien.se/koll

inte så snygga eller särskilt up-to-date. men de funkar.

Theodor

sanna ulfsparre <[log in to unmask]>
Sänt av: BIBLIST - Topics in Nordic research library user services
2009-05-27 21:54
Sänd svar till
BIBLIST - Topics in Nordic research library user services

Till
[log in to unmask] Kopia
Ärende
Re: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Reclaima Biblist typ nu!

Hej.

Jag håller på att kolla upp frågan om att starta ett forum som
komplement till Biblist nu nu. Och jag tycker att det är bra att du
skriver - det är skönt att känna att det finns stöd för tanken även om
det såklart inte går att säga om ett forum fungerar förän det finns
uppe. Tyvärr har jag väldigt mycket att göra, så det tar lite tid. Jag
har absolut ingenting emot om någon annan hinner före... För övrigt
tycker jag att det är onödigt att ta till en så hätsk ton som du gör
Lars för att någon skriver vad de tycker i en fråga. Det är sådant som
gör att folk tvekar när det gäller att skriva.

Hälsningar
Sanna

Den den 27 maj 2009 14:37 skrev Lars Aronsson <[log in to unmask]>:
Hans Pålsson wrote:

> Jag röstar på vill ha ett rent forum, PhpBB eller något
> motsvarande modernt system.

Inget hindrar dig eller någon annan från att starta ett forum.
Så gör det, då!  Detta är inte en fråga för omröstning, lika lite
som vi kan rösta om vad folk ska äta till lunch.  De som vill
delta i ditt forum kan göra det.  De som vill stanna på Biblist
kan göra det.  Sätt igång och starta forum till höger och vänster,
för all del, men sluta tjata om att "någon annan" borde göra det.

--
 Lars Aronsson ([log in to unmask])
 Aronsson Datateknik - http://aronsson.se ( http://aronsson.se/ )

--
"Sometimes it is better to light a flamethrower than curse the
darkness*