Subject: Re: Läsplatta för e-läsare
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Fri, 22 May 2009 08:37:17 +0200

Utvecklingen tycks ha exploderat i USA.

"The Kindle device, first introduced in late 2007, accounted for
approximately 10% of total North
American book units sold in Q1 2009—or about 4 million out of the 38
million books sold."

Läs mer

http://www.atelier-us.com/facts-and-figures/article/e-books-reach-10-of-total-books-sold-in-q1-2009

Vad jag undrar är om det finns några biblioteksvänliga läsplattor och om
det finns bibliotek som lånar
ut "book units" för nedladdning till låntagares läsplattor?

Undrar

Jan

Lars Aronsson wrote:

> Dessa läsplattor har en ny sorts bildskärm, som ungefär liknar
> bläddertavlorna som förr fanns på flygplatser.  Det är små kulor
> som är vita på ena sidan och svarta på andra sidan.  En elektrisk
> spänningspuls får dem att vända andra sidan till (som när
> flygplatstavlan rasslar fram en ny text), men när bilden står
> stilla och du bara läser, drar skärmen väldigt lite ström.
>
> Detta brukar kallas elektroniskt bläck eller elektroniskt papper.

biblioteks hållning

those of the Gothenburg University Library

Jan Szczepanski
Förste bibliotekarie
Goteborgs universitetsbibliotek
Box 222