Subject: Re: Reclaim Biblist!
From: Hans Persson <[log in to unmask]>
Date:Tue, 19 May 2009 09:02:55 +0200

mån 2009-05-18 klockan 23:05 +0200 skrev Lars Aronsson:

> Smärtgränsen för en mailinglista ligger vid 300 meddelanden per
> månad eller tio per dygn.  Från BIBLIST har jag i år fått 166
> under januari, 207 under februari, 277 under mars, 173 under april
> och 207 hittills under maj.  Med 207 meddelanden på 18 dygn ligger
> vi nu alltså över smärtgränsen, vilket också lett till reaktioner.

Det där är en vanesak. Personligen tycker jag att 10 brev per dag
möjligen platsar som en lista i mellanklassen, men absolut inte någon
högtrafiklista. Det är viktigt att gallra i information, det vet väl
alla här. Jag skummar rubriker och läser inledningar i brev, men sällan
allt.

> Alla andra har postat 1 eller 2 meddelanden (The Long Tail!) under
> maj.  Om vi bara som ett räkneexempel antar att Uno och Jan kunde
> halvera sina utskick, så skulle vi ha fått 24 färre meddelanden
> hittills under maj, eller 183 stycken på 18 dygn, vilket precis
> tar oss ner till smärtgränsen.

Det är inte egentligen intressant vem som postar hur mycket. Om det är
ett intressant brev så är det ett intressant brev oavsett vem som
skriver det, och det vore synd att censurera det på grund av någon
brev-per-dag-kvot.

Och innan någon föreslår det: det blir mycket lättare att läsa och
gallra informationen på listan om de som postar ser till att hålla sig
till ett ämne per brev, för då kan man ofta gallra hela trådar. Att
stoppa in flera ämnen i samma brev för att "minska på trafiken" är ett
slöseri med andras tid, för det blir bara svårare att sortera.

Hans

| Hans Persson                   Bokbloggen "Du är vad du läser":     |
| [log in to unmask]         http://www.duarvaddulaser.se/        |