Förutom att länka till ett upprop mot OCLC, uttrycker Jan Szczepanski sina personliga åsikter om katalogposter:
> Katalogposterna är av stort ekonomiskt värde. Hur och av vem > posterna kan användas är inte självklart. Open access med > förbehållet att dom inte får användas kommersiellt är väl ganska > rimligt.
Kan du beskriva på vilket vis katalogposterna har ett stort "ekonomiskt värde"? Brukar du sälja poster och vad tjänar du på det? Om det nu finns ett värde, hur stort är det i så fall? Har Göteborgs universitetsbibliotek bokfört detta värde i sin årsredovisning?
Jag vill snarare jämföra katalogposterna med en infrastruktur som vägnätet. Det har en stor kostnad och är till stor nytta, men när vägarna väl ligger där, så har de inget direkt "värde": Man kan inte sälja dem och de ger inga direkta inkomster om det inte finns vägtullar och det finns det ju vanligen inte.
Och varför är det "rimligt" att kräva att katalogposterna inte får "användas kommersiellt"? Ska vägnätet inte heller få användas kommersiellt? Ska biblioteken inte få användas kommersiellt? Om jag lånar en bok och lär mig något nyttigt som jag kan tillämpa i mitt yrke och tjäna pengar på, ska jag straffas för det då? Det är ju en kommersiell tillämpning av biblioteket. Det är rentav för sådana nyttiga användningar som de offentliga biblioteken har inrättats. Vem har mandat att ändra ett sådant beslut? Du?
-- Lars Aronsson ([log in to unmask]) Aronsson Datateknik - http://aronsson.se
|