Subject: Virtuell styrning av virtuella resurser
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Fri, 13 Feb 2009 12:28:27 +0100

Mitt tyska favoritbibliotek, det medicinska i Münster, styrs sedan 10
år tillbaka av en virtuell budget där var och en av dom 65 klinikerna
och insituten har en egen post. Genom att styra vilka tidskrifter man
vill och inte ha styrs medelstilldelningen till biblioteket.

Fakultetsledningen beslutar i slutändan om önskemål mot mer medel
ska beviljas för nya titlar. Dom senaste tio åren har biblioteket inte
fått något ökat anslag, inte ens för prisökningar.

Det klarar man bara om man inte binder upp sig till dyra elektroniska
tidskriftspaket.

Men idén med en virtuell budget verkar spännande

http://medbib.klinikum.uni-muenster.de/wiki/ZeitschriftenVirtuellerEtat

Jan

biblioteks hållning

those of the Gothenburg University Library

Jan Szczepanski
Förste bibliotekarie
Goteborgs universitetsbibliotek
Box 222