Subject: Sv: [BIBLIST] angående frågetjänsten 118100
From: Anna-Stina Axelsson <[log in to unmask]>
Date:Thu, 19 Feb 2009 12:49:07 +0100

Jag hörde häromdagen om ett liknande fall.
118100 är anmält till Konumentverket för vilseledande reklam, läs här:
http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=214941

Inom Fråga biblioteket har vi gjort en intern jämförande undersökning
av tre frågetjänster, varav Fråga biblioteket är en, 118100 en annan
(resultatet kommer att användas på en temdag den 26 mars). Vi jämförde
tjänsterna vad gäller en rad kriterier. Vad vi kunde se ifråga om 118100
var att den ofta inte gav korrekta svar, svaren är anonyma, att det tog
tid och förstås att den kostar pengar.

Jag tror inte att just 118100 är rätt samarbetspartner för biblioteken.
Bibliotekets tjänster bör som princip för det första vara gratis och för
det andra bör det framgå att det är biblioteken som står för kunskapen.

Det är positivt med tjänster där den som anser sig veta bäst kan svara
på andras frågor, ett exempel på det i Sverige är SprayIQ. Inom Fråga
biblioteket är det alltid bibliotekspersonal som svarar, men genom vår
Svarsbank har alla möjlighet att kommentera och komplettera svaren.
http://fragabiblioteket.wordpress.com

Vänliga hälsningar Anna-Stina

Anna-Stina Axelsson
Utvecklingsledare
Fråga biblioteket

Regionbibliotek Stockholm
Stockholms Stadsbibliotek, Kulturförvaltningen
Odengatan 55
113 80 Stockholm

Phone +46(0)8-508 31 245
Fax      +46(0)8-508 31 230
e-mail: [log in to unmask]
http://www.regionbiblioteket.stockholm.se

Hej!

Detta damp ner i Uppsala stadsbiblioteks inkorg. Jag skulle vilja veta
hur folk ställer sig till det. Är det någon som råkat ut för något
liknande tidigare? Ska biblioteken hjälpa kommersiella företag som tar
18 kr i avgift för ett sms? Frågan i sig känns ju ganska tråkig, men det
handlar väl mest om principen och det är ju inte otänkbart att detta
kommer att öka.

Namn: Viktor Henriksson
E_post: [log in to unmask]
Telefon: 0738048170
Ditt_arende: Hej!

Jag jobbar på 118100:s tjänst Svar På Allt och en kund till oss har
ställt en klurig fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa till med;
Vilket är det 14:de ordet på 18:de raden på sida 123 i boken "Tomans
huvud", som är skriven av Robert Jordan?

Tacksam för svar!

/Rikard Jennische

Uppsala stadsbibliotek