Subject: Re: SV: [BIBLIST] Ang: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Riktlinjer för klädsel mm i yttre tjänst
From: Anna-Stina Axelsson <[log in to unmask]>
Date:Tue, 4 Nov 2008 08:28:20 +0100

Att bibliotekarieyrket är ett serviceyrke bland många andra håller jag
inte med om. Det finns förstås betydande inslag av service, särskilt då
man arbetar vid t ex en informationsdisk i ett offentligt bibliotek. Men
bibliotekarieyrket är bland annat också ett pedagogiskt yrke, och många
verkar på läroanstalter av olika slag.

Jag har under flera år som skolbibliotekarie klätt mig ungefär som
lärarna, dvs ganska ofta i någon form av toffel eller sandal inomhus.
Det skulle jag däremot inte använda i t ex ett folkbibliotek, men det är
bara min personliga åsikt.

Om man ska ha någon dresscode på biblioteket, så tycker jag att nyckeln
ska vara tydlighet gentemot användarna, vem är personal och vem är
besökare. I övrigt tycker jag att dresscode är överflödigt och det
får gärna finnas utrymme för den personliga smaken. :-)

Vänliga hälsningar Anna-Stina

Anna-Stina Axelsson
Utvecklingsledare
Fråga biblioteket

Regionbibliotek Stockholm
Stockholms Stadsbibliotek, Kulturförvaltningen
Odengatan 55
113 80 Stockholm

Phone +46(0)8-508 31 245
Fax      +46(0)8-508 31 230
e-mail: [log in to unmask]
http://www.regionbiblioteket.stockholm.se

Hej!

Jag är fortfarande student på programmet för bilbioteks- och
informationsvetenskap i Umeå. Men min tanke när det gäller detta ämne
är att
yrket bibliotekarie är ett servicyrke bland många andra. Exempel på
andra
serviceyrken är expedit, receptionist och säljare. Alla de yrkena klär
sig
till viss del med tanken att de representerar företaget eller
organisationen
som de arbetar för. Kanske borde man som bibliotekarie ha samma tanke
bakhuvudet? Att när man har yttre tjänst så representerar man mer än
sig
själv? Nu är ju biblioteket en institution som har ett väldigt brett
innehåll, så vi har förmodligen större frihet att klä oss personligt än
till
exempel en expedit på H&M eller för den delen Statoil. Men samtidigt
tänker
jag mig att det är ett ansvar också, med tanke på att vi ska möta så
många
människor.

Sanna Ulfsparre, Umeå

Den den 3 november 2008 14:54 skrev Lena Hurtig <[log in to unmask]>:

>  Hej!
> Kan inte låta bli att kasta mig in denna spännande diskussion!
>
> Vilken annan yrkesgrupp är så fixerade vid sin image som
bibliotekarier?
> [...]
> bytte sina varma vinterkängor till luftigare inneskor eller tofflor
utan att
> det ägnades någon nämnvärd tanke. Titta in i valfri modebutik. Där
dignar
> det av koftor och andra stickade plagg. Alla bär stickat, men bara
> bibliotekarier blir pikade för det. Likaså är det just på en
bibliotekaries
> fötter som Birkenstock blir starkt värdeladdade. På ett sjukhus är
det
> självklart att personalen har bekväma skor
>
> Jag har inte nämnvärt ändrat min klädstil sedan jag blev
bibliotekarie, men
> ändå har jag blivit mycket mer medveten om vad mina kläder
> tycker mig märka att jag möts med större respekt de dagar jag bär
kavaj än
> de dagar jag har kofta. Visst är det orättvist, men som det heter;
"som man
> blir klädd blir man hädd".
> Hälsar
>
>  Lena Hurtig
> KTHB Campus Haninge-biblioteket
>  ------------------------------

Olika
> [...]
> hjälpt av en UNG kille från Bangladesh, en kvinna med SLÖJA, en MAN
med
> afrikansk bakgrund osv.  Intressant är att Idea Stores samtidigt
anammat
> idén om en gemensam klädkod, åtminstone i form av T-shirts o liknande
som
> alla bär varumärket Idea Store.
>
> På fredag finns tillfälle till uppföljande frågor kring detta för
då̈kommer
> Sergio Dogliani från Idea Stores att föreläsa här i Stockholm. En av
> seminarierna kommer vi att sända via webben, för medlemmar i
Bildanätverk.

http://bildanatverk.ning.com/profiles/blogs/vaelkommen-att-delta-i-idea

> Hälsningar
> Åke Nygren
> Projektledare Bildanätverk

Håller med om

http://peterals.wordpress.com/2007/08/28/tofflor-som-symbol-for-en-identitetskonflikt/

<http://www.king.com/servlet/SelectServlet?partner=msn.se&language=sv>

--
"Sometimes it is better to light a flamethrower than curse the
darkness"