Subject: Re: Till kulturrådets generaldirektör, Kennet Johansson
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Fri, 28 Nov 2008 12:43:47 +0100

Enligt Red Herring:

"Apparently, engineers had planned for 5 million hits an hour and saw
traffic peak at 20
million hits per hour. Initally lanched on three servers, the site was
then distributed to
six servers, but service was still so slow that administrators concluded
they had to shut
it down completely."

http://redherring.com/Home/25566

Nya siffror finns nu om hur mycket varje land bidragit med. Sverige på
en hedrande
femte plats enligt Information Today

52% Frankrike
10% U.K.
10% Nederländerna
8%  Finland
7% Sverige

http://newsbreaks.infotoday.com/nbReader.asp?ArticleId=51690

En mycket märklig artikel med titeln EU Steps Up Culture War finns på
The Trumpet.
I artikeln hävdas att dom europeiska massorna luras av
Vatikanen/Tyskland in i en
tysk-katolsk variant av Heliga romerska riket av tysk nation

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tysk-romerska_riket
http://www.thetrumpet.com/index.php?q=5689.4051.0.0

Jan

Lars Aronsson wrote:

> Jag är inte kulturrådet, men jag svarar ändå.
>
> Det vi vet är detta: De har *sagt* att den ska öppna i december.
> Den som lever får se.  Men att den skulle ha kraschat på grund av
> överbelastning är inte sant.  Webbplatser kan inte krascha på
> grund av överbelastning, bara på grund av felkonstruktion.  Det är
> som att gå ut i papperskläder och sedan säga att regnet har
> förstört dem.  Men gott folk, det finns inget dåligt väder, det
> finns bara dåliga kläder.  Att Europeana försöker komma undan med
> en sådan ursäkt är skandalöst. Att hela biblioteksvärlden tycks
> [...]

biblioteks hållning

those of the Gothenburg University Library

Jan Szczepanski
Förste bibliotekarie
Goteborgs universitetsbibliotek
Box 222