Subject: Re: Till kulturrådets generaldirektör, Kennet Johansson
From: Lars Aronsson <[log in to unmask]>
Date:Fri, 28 Nov 2008 01:44:32 +0100

Jan Szczepanski skrev:

> Jag hoppas Du uppmärksammade öppnandet av Europeana
> tidigare i veckan. Tyvärr kraschade Europeana efter att över
> tio miljoner personer besök portalen redan vid starten.
> Men i mitten av december öppnas den igen.

Jag är inte kulturrådet, men jag svarar ändå.

Det vi vet är detta: De har *sagt* att den ska öppna i december.
Den som lever får se.  Men att den skulle ha kraschat på grund av
överbelastning är inte sant.  Webbplatser kan inte krascha på
grund av överbelastning, bara på grund av felkonstruktion.  Det är
som att gå ut i papperskläder och sedan säga att regnet har
förstört dem.  Men gott folk, det finns inget dåligt väder, det
finns bara dåliga kläder.  Att Europeana försöker komma undan med
en sådan ursäkt är skandalöst. Att hela biblioteksvärlden tycks
acceptera lögnen gör mig besviken.

> Hur ser Du på detta stora europeiska projekt att fritt
> tillgänglig- göra det europeiska kulturarvet i form av text,
> bild och ljud fritt tillgängligt för Europas medborgare?

När Gandhi fick frågan vad han tyckte om västerländsk civilisation
så svarade han "Jag anser att det skulle vara en bra idé".  Samma
säger jag om ett europeiskt projekt för fritt tillhandahållande av
kulturarvet.  Hittills har vi dock inte sett något av det slaget.
Vilken är till exempel Europeanas definition av "fritt"?

--
  Lars Aronsson ([log in to unmask])