Subject: Till kulturrådets generaldirektör, Kennet Johansson
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Wed, 26 Nov 2008 14:04:17 +0100

Hej

Jag hoppas Du uppmärksammade öppnandet av Europeana
tidigare i veckan. Tyvärr kraschade Europeana efter att över
tio miljoner personer besök portalen redan vid starten.
Men i mitten av december öppnas den igen.

Hur ser Du på detta stora europeiska projekt att fritt tillgänglig-
göra det europeiska kulturarvet i form av text, bild och ljud fritt
tillgängligt för Europas medborgare?

Har Kulturrådet några planer för att se till att svensk kultur
görs tillgängligt för alla svenskar och europeer via Europeana
och EuropeanaLocal?

Hur mycket pengar har Kulturrådet satsat och hur mycket
pengar tänker Kulturrådet satsa?

http://dev.europeana.eu/
http://www.europeanalocal.eu/

Detta öppna brev publiceras även på BIBLIST, en svensk
diskussionslista för bibliotekarier som läses av mer än
tretusen bibliotekarier.

Tacksam för svar direkt eller via BIBLIST

Med vänlig hälsning

Jan

biblioteks hållning

those of the Gothenburg University Library

Jan Szczepanski
Förste bibliotekarie
Goteborgs universitetsbibliotek
Box 222