Subject: Re: SV: [BIBLIST] ] Ny databas övergenusexperter
From: Lars Aronsson <[log in to unmask]>
Date:Fri, 21 Nov 2008 17:02:59 +0100

Elin Lundmark wrote:

> Jag blir ledsen av att läsa att det som skulle attrahera män att
> jobba på bibliotek ffa är tekniken. Är vi kvar i tidigt 90-tal?

Datautbildningarna på de tekniska högskolorna hade på 1980-talet
en *högre* andel tjejer än de har idag. Då var det upp emot 15
procent, idag är det under 10. Samma trend märks i Sverige och i
USA.  Se t.ex. den här artikeln nyligen i New York Times,
http://www.nytimes.com/2008/11/16/business/16digi.html

Den gamla föreställningen om att allting går framåt och blir
bättre och mer jämlikt är en vanföreställning. Omkring 1990 rådde
fortfarande modernismen, när man trodde på framsteget, och
tjejerna på datorutbildningarna var döttrar till (manliga)
ingenjörer, som varit barn på det progressiva 1970-talet.  Sedan
dess råder postmodernismen, i mycket en återgång till 1800-talets
(eller äldre) värderingar.

Så svaret är att vi *tyvärr* inte är kvar i det tidiga 1990-talet,
för det har blivit sämre sedan dess.

>  (om motsättningar mellan "datakillarna" och "tanterna" på
> 90-talet, se bl a min och Taru Leinos magisteruppsats skriven
> vid Borås högskola 2006:135) Elin LundmarkSalems bibliotek

Det ska vara en tjej till att ge en sådan hänvisning utan att
skicka med en URL.  Men här finns den ju,
http://dspace.bib.hb.se:8080/dspace/handle/2320/1743

Och här var Johans uppsats,
http://www.abm.uu.se/publikationer/2/2005/249.pdf

> Jag kräks/gråter.

Ja, gör det du, så känns det bättre sen.  (Obs: Detta var ett
exempel på könsmaktspråk, men du bjöd faktiskt på upplägget.)

Både du och Johan är bra på att analysera och beskriva läget, era
uppsater är läsvärda, men har ni några fungerande lösningar att
erbjuda?  Jag ser dem inte.

--
  Lars Aronsson ([log in to unmask])