Subject: Internet Archive
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Fri, 21 Nov 2008 13:37:36 +0100

Medan vi får vänta till mitten på december på att Europeana ska hämta
sig efter dundersuccén så skulle jag vilja rekommendera jag ett besök på
amerikanska  Internet Archive där det finns över en miljon  fria texter,
över
trehundratusen skivor, över hundratrettiosjutusen bilder och mer än sextoen
tusen konserter.

http://www.archive.org/index.php

En sökning i texterna på språk bland dom en miljon texterna ger följande
resultat:

Tyska 95.918
Franska 28.851
Spanska 4.493
Svenska 428
Ryska 354

Den engelskspråkiga dominansen är enorm. Ett bevis på hur nödvändig en
europeisk version är.

Här är en länk till dom 428 "svenska" skrifterna
http://www.archive.org/search.php?query=%28language%3Aswe%29

Jan

biblioteks hållning

that of Göteborgs universitetsbibliotek