Subject: Re: Information om DigX-registret
From: Lars Aronsson <[log in to unmask]>
Date:Sat, 15 Nov 2008 15:37:44 +0100

Christina Friström wrote:

> På UB i Lund håller vi på med att avsluta utvecklingsarbetet med
> Access-projektet DigX-registret. Projektet syftar till att skapa
> ett webb-baserat nationellt register över "alla"
> digitaliseringsprojekt i Sverige. Det skall vara ett enkelt
> arbetsredskap och även fungera som kontaktyta mellan stora och
> små institutioner så att man kan dela med sig av erfarenheter
> och samlingar. I dagsläget sker digitalisering på många olika
> håll inom ABM-sektorn.

Detta dubbelspråk gör mig sjuk.  Ett av de största och äldsta
digitaliseringsprojekten i Sverige heter Projekt Runeberg och det
hör inte till någon "institution", varken stor eller liten, och
det ingår inte i ABM-sektorn.  Därför får det inte vara med när
"alla" digitaliseringsprojekt i landet ska förtecknas.

Alla satsningar från regering och EU går till stöd för
institutioner som ska klappa varandra på ryggen och hävda att de
utgör hela världen, så att ideella projekt för fritt innehåll som
Projekt Runeberg, Project Gutenberg eller Wikipedia stängs ute.

Ni som nedlåter er att delta i detta är historierevisionister.
Kanske är det ändå med en viss skamkänsla som "alla" har satts
inom citationstecken, för ni vet ju vad det är ni utesluter.

Man går till digx-webbsajten och söker på Nordisk familjebok, och
får veta att inget av det slaget finns digitaliserat i Sverige.
Det är inte bara en lögn, det framstår också i en internationell
kontext som dilettantmässigt. Ni som bygger detta register har
helt enkelt ingen koll på vad som har digitaliserats.

På sajtens startsida står att man vill underlätta för
"digitaliseringsprojekt nationellt inom ABM-sektorn", alltså vill
man uttryckligen utesluta (eller motarbeta?) projekt utanför denna
sektor och utanför landets gränser.  Ett angivet syfte är att
undvika dubbelarbete. Men då räknas tydligen bara dubbelarbete
inom den svenska ABM-sektorn. Eftersom Nordisk familjebok har
digitaliserats inom Projekt Runeberg, utanför ABM-sektorn, så
utgör det inget dubbelarbete-inom-sektorn om exempelvis Kungl.
Biblioteket skulle börja scanna den på nytt och söka anslag från
fonder för detta arbete. Och om något projekt utanför Sverige
skulle ha digitaliserat ett verk, som Fredrika Bremers böcker vid
University of Michigan, räknas det inte heller.

Man kunde föreställa sig att svenska astronomer skulle arbeta på
samma sätt. Då skulle Saturnus och Jupiter kunna utannonseras som
nyupptäckta planeter, eftersom ingen svensk astronom tidigare har
upptäckt dessa planeter. Man skulle leva i sitt eget lilla svenska
universum.

Men astronomer och arkeologer klarar mycket bra att samarbeta med
amatörer och ideella initiativ på sina områden.  Där finns mycket
att lära för ABM-Sverige.

--
  Lars Aronsson ([log in to unmask])