Subject: Det är hög tid att vi väljer väg och kommer igång !
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Fri, 14 Nov 2008 11:14:29 +0100

I land efter land efter land skapas framtidens bibliotekslandskap. Man
har kommit
olika långt och man har organiserat verksamheten på olika sätt.
Nationellt eller
regionalt. Spanien är väl ett bra exempel på det förstnämnda, Italien
och Polen
på det andra.

Grön av avund såg jag hur mycket som redan digitaliserats inom den polska
digitala federationen, över 170.000 publikationer finns fritt tillgängliga.

http://fbc.pionier.net.pl/owoc/owoc-stats

I förrgår kväll hade jag ett långt samtal i Sevilla med Jan Andrzej Nikisch
som får betraktas som skaparen av den tekniska infrastrukturen för dom
polska
digitala biblioteken. Samarbete är enligt Nikisch nyckeln till succé.
Han föredrog
samarbete nerifrån upp än uppifrån ner. Inte bara av historiska skäl
utan även av
praktiska och han ansåg att det europeiska Europeana var alldeles för mycket
ett uppifrån ner projekt och var orolig för dess framtid.

Jan

biblioteks hållning

that of Göteborgs universitetsbibliotek

Jan Szczepanski