Subject: Det behövs en sansad nätetikett
From: Miguel Benito <[log in to unmask]>
Date:Fri, 14 Nov 2008 09:33:06 +0100

Har följt på avstånd den debatt som blossat upp på senare tid, som enligt
min mening hade lite relation med biblioteksfrågorna. BIBLIST är ett öppet
forum utan några grindvaktare. Därför åligger det åt oss alla ett något
större ansvar att hålla debatten på en anständig nivå.

I den spanska bibliotekslistan där jag ofta deltar har man några
grindvaktare som turas om. Det vållar inget större problem. I kniviga
frågor sänder grindvaktarna inlägget till en kommitté bestående av ett
tiotal personer som lämnar sitt tycke internt och utifrån röstetalet
släpps eller släpps ej inlägget. Jag är med i denna kommitté och tycker
att det har fungerat utmärkt. På ett år har vi bara behövt tycka till ett
par gånger.

BIBLIST vill vara helt öppen. Det är bra. Men kan kunde tänka sig att
några vill vara med och bevaka debatten och eventuellt kunna sätta stopp
vid en viss tidpunkt.

Min ståndpunkt är att BIBLIST bör handla om allmänna biblioteksfrågor.
Frågor om vem som har skrivit den eller den dikten har jag alltid tyckt
att de inte hör hit. Samtidigt har jag förstått att för många
bibliotekarier är sådana frågor lite av kryddan i tillvaron. SÅ det är OK
- så länge det står i "subject" att det är en diktfråga så jar jag inge
problem.

Nu när man har lämnat svar på svar på svar på svar så syns inte "subject"
längre på min dator. Det skulle räcka med Re:  eller Svar: en gång och
radera de övriga.

Miguel Benito