Subject: SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Ny databas övergenusexperter
From: Carl-Henrik Berg <[log in to unmask]>
Date:Wed, 12 Nov 2008 00:42:16 +0100

Apropå "hur den samtida genusordningen påverkar människor och varför det är relevant för oss som arbetar på bibliotek" kan man i detta sammanhang konstatera att en googling på den "matriarkala genusordningen" - den som helt klart dominerar inom biblioteksvärlden - inte oväntat ger noll träffar (fram till dess detta inlägg registrerats). Google frågar försynt:

"Menade du 'patriarkala genusordningen' " ?

Vad är det egentligen som idag osynliggörs av "de sociala strukturerna"? Patriarkatets negativa verkningar känner vi alla mycket väl till, Men matriarkatets då? Är det tabu att fritt forska och debattera om det? Det blir i så fall förlamande och förödande inom en sådan sektor som bibliotekssektorn, där det går 8-9 kvinnor på en man.

En lösning är förstås att kvinnorna tar över helt. Om det nu är en lösning...

Carl-Henrik Berg (tf övergenusexpert)
Strängnäs bibliotek