Subject: Eviga värden
From: Jan Magnusson <[log in to unmask]>
Date:Sat, 13 Sep 2008 10:27:22 +0200

Äro biblioteksbyggnaderna katedraler?

Efter att ha läst bibliotekarie Bergs utläggning om vad bibliotek
”egentligen” är och att ”eviga värden” bör tas till vara blir jag något
nervös. Jag trodde jag tillhandahöll vetenskapliga forskningsrön,
laborationer och verksamhetsresultat som ständigt förändras och som
ständigt befinner sig i en omformande process för vetgiriga studiosi. Icke
så. I stället framstår jag som en präst i en sekulariserad kyrka, som
plockar fram ”eviga värden” från mina allt dammigare bokhyllor.

Visst är konst och kultur en (metafysiskt) värdeskapande aktivitet, men
inte bör rummet som aktiviteten sker i förlänas kultstatus. Det
intressanta och märkliga är att jag tar del av Bergs funderingar från
Strängnäs i mitt hem vid min datorskärm och inte på ett bibliotek.

Det är denna förflyttning av aktivitetens ort – dess omvandling till ett
virtuellt spel i en global cyberrymd, som de flesta bibliotekarier och
biblioteksbyggnader ignorerar. Det gör emellertid inte den uppväxande
generationen. Den kunniga bibliotekarien får sitta där och stirra ut över
sitt kultförklarade bokrum medan ungdomen umgås i påhittade världar
belägna i en eller flera servrar någonstans i världen.

Tough shit – så att säga.

Jan Magnusson / Chalmers Tekniska Högskola