Subject: Re: Norge leder skapandet av EuropeanaLocal - länsmuseet i Västernorrland gör en pionjärinsats för Sverige
From: Gunilla Mosén <[log in to unmask]>
Date:Sat, 27 Sep 2008 13:04:54 +0200

Att bli europeisk kulturhuvudstad som Stavanger är tillsammans med Liverpool
i är kanske kan ha sina fördelar.

Det tyckte inte Barbro Hedvall häromdagen och visst tydligen ingenting om
att Sogn og Fjordane lyckats dra till sig en stor intressant
kulturetablering. För henne var ett kulturhuvudstadsårsprojekt enbart en
kostnad.

En kulturprofil är (också) en identitet. Bilden av norska sydvästkusten som
ett kulturlandskap med djup. I fylket har också uppstått ett europeiskt
berättarcentrum i anslutning till kulturhuvudstadsåret i Stavanger.

Gunilla M