Subject: SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Diktfråga
From: Carl-Henrik Berg <[log in to unmask]>
Date:Fri, 26 Sep 2008 10:53:25 +0200

Tilläggas kan, när jag nu har tillgång till Selanders "Dikter från tjugufem år", att denna dikts första rad är "O, ungdom, ungdom, då man än ej valt!" (s. 147-148). En vacker och alltid aktuell dikt om vad livet bjuder, som "septemberhimlar, klarnande mot höst".

Sten Selander är för många av oss en av diktarfavoriterna - förståsigpåarna må sedan tycka vad de vill om de "litterära kvaliteterna".

Ur denna samling kan jag rekommendera bland annat den redan nämnda "Spela kula", "På biblioteket" (Ja - detta är ett heligt rum / en helig källa, flödande av läkedom och styrka), men främst "Trädtopparna", som inleds så här:

Vi har tummat allt och fläckat allt
På den jord, vi våldtagit tusenfalt.

Men något finns där ändå, ändå,
Som vår kliande lystnad ej kunnat nå.