Subject: SV: [BIBLIST] Diktfråga!
From: Carl-Henrik Berg <[log in to unmask]>
Date:Tue, 2 Sep 2008 16:03:45 +0200

Aha! Etnobotanik minsann!

Mannen bakom denna text är amerikanen Joyce Kilmer, stupad den 30 juli 1918 i en eldstrid med tyska soldater under första världskrigets slutskede.
Dikten, med titeln Trees, publicerades första gången i tidskriften Poetry i augusti 1913. Kilmer fick sex dollar för dikten.

Alf Henriksson översatte dikten till svenska på 40-talet Se : http://libris.kb.se/bib/2869647

(Oscar Rasbach var varken den förste eller siste att tonsätta Kilmers i USA rätt kända dikt.)

Dikten återfinns exempelvis här: http://www.bartleby.com/104/119.html

Om man googlar på diktens slutkläm så får man i dagsläget över 1500 träffar...

Det ni!

Carl-Henrik Berg

Strängnäs bibliotek