Subject: SV: [BIBLIST] Arbetarrörelsens tankesmedja AT
From: Carl-Henrik Berg <[log in to unmask]>
Date:Wed, 17 Sep 2008 21:58:16 +0200

Den uppenbara anledningen till nedanstående är att de rapporter Jan syftar på enbart existerar som mycket enkla och rätt tunna pdf-rapporter. Om man kollar de BÖCKER som tankesmedjan gett ut så konstaterar man snabbt att samtliga finns representerade i LIBRIS. "Arbetarrörelsens Tankesmedja" har dock bara funnits något år med detta namn. Man hittar nog mer om man söker på det äldre namnet, "Idé och tendens".

Men frågan är väckt. Så nu är det bara för någon välmotiverad katalogisatör att ta sig an dessa rapporter! Exempelvis Jan S.

Betydligt mer alarmerande finner jag själv följande två nyss konstaterade uppgifter vara:

1. I min hemkommun Huddinge satsas inte mer än 250 kronor per invånare och år på biblioteken. Vilken siffra! Och ändå - vilken fin verksamhet som finns här detta till trots!

2. Andelen manliga bibliotekarier i riket är 16,5 % enligt senaste statistik. Och inte lär det väl bli bättre?

Carl-Henrik Berg
0,5 % manlig bibliotekarie