I kulturhuset Ängeln i Katrineholm öppnar idag Försäkringskassan och Skatteverket ett gemensamt servicekontor. Det första i landet som etableras i en sådan miljö. Självklart har inte detta passerat obemärkt i lokalpress eller i samtal med kommuninvånarna. Belackarna anser att myndigheter inte har i en biblioteksmiljö att göra. Att det är att göra våld på vårt huvuduppdrag. En åsikt som inte delas av vare sig ledning eller medarbetare i kulturförvaltningen.
Ett av bibliotekets starka ben är just informationsförsörjning, vilket man i förlängningen kan se som en del av det samhälleliga lärandet på individ- och/eller gruppnivå. Informellt eller formaliserat. Ett servicekontor av det slaget som etableras här och nu, ägnar sig inte åt myndighetsutövning i den traditionella bemärkelsen, utan ger information i en mängd frågor till individer eller företag. Vilket kan ses som en del av den samhälliga informationsförsörjningen. Och lärandet förstås.
På eller i anslutning till folkbibliotek i landet finns redan kommunala medborgarkontor och vi ser i förlängningen "vårt" servicekontor som en förlängning till ett kommande kommunalt medborgarkontor.
Utarmning eller utveckling av bibliotekets uppgifter? För oss är svaret givet!
Lars Nellde Bibliotekschef Katrineholms kommun Tel: 0150-576 36 0705 522 192
|