Subject: Re: Gör Google oss till idioter"
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Sat, 14 Jun 2008 14:04:00 +0200

Ge inte upp med mätningen Uno!

Jan

Intressant. Som bloggare har jag inte drabbats av sjukan, men den finns
nog ändå. Började väl egentligen när mailen dök upp. Korta meddelanden
och korta svar. TV har säkert påverkat med snabba kast och snabba
nyheter/reklam. Neil Postman var inne på tankegångarna i boken "Den
förlorade barndomen", läsvärd. Mot teorin står att skönltteraturen
klarar sig bra. Det verkar nästan som om böckerna växer i omfång (inte i
komplexitet dock). Det faktum att långa texter i datorn är synnerligen
svårlästa jämfört med långa texter i tryck påverkar säkert. Artikeln i
sig kändes svårläst pga mediet. Jag tror personligen att sms och
mobiltelefoner, att vara ständigt uppkopplad till hela världen påverkar
uppfattningen av tid, plats och person. Jag stänger alltid av mobilen i
skogen. Alltid. Vill uppleva här och nu. Vore kul med någon mer
djupsinnig reflexion över hur mobilen förändrat
verklighetsuppfattningen. Tack för tipset, som sagt mycket intressant.
Uno från vardagsrummets listproblem - tänk att mätning av lister ska
vara så svårt!

 > Date: Sat, 14 Jun 2008 11:12:03 +0200
 > From: [log in to unmask]
 > Subject: [BIBLIST] Gör Google oss till idioter"
 > To: [log in to unmask]
 >
 > Här är en seriös artikel ur Atlantic Monthly i ämnet som får en att undra
 > http://www.theatlantic.com/doc/200807/google
 >
 > Jan
 >
 > --
 > De åsikter som framförs här är mina personliga
 > och inte ett uttryck för Göteborgs universitets-
 > biblioteks hållning
 >
 > Opinions expressed here are my own and not
 > that of Göteborgs universitetsbibliotek

> [...]

Senaste resenyheterna & prisvärda flyg till hela världen! MSN Resor
<http://resor.se.msn.com/>