Subject: Re: Katalogisera svenskt och elektroniskt!
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Sat, 14 Jun 2008 11:07:41 +0200

Tack Pär!

Läste Du Svenska Dagbaldet i morse? Där fanns en intressant artikel med
rubriken
"Språkvård också en social fråga". *Artikeln handlar om
tvådagarskonferens som
ägde rum i Saltsjöbaden i början på veckan.

http://www.sprakradet.se/2773#item104100

En britt, David Graddol, hävdade i sitt föredrag att fram till 2050
kommer antalet
engelsktalande att öka med 400 miljoner i Indien och 330 miljoner i
Kina. Kurvorna
för andr europeiska språk låg stilla eller böjde nedåt.

Men det klokaste sas av EU-kommissionären för mångspråkighet, Leonard
Urban: "De nordiska länderna måste sluta upp med att vara de enda som
inte försöker
främja sina egna språk i EU-sammanhang. Ni gräver inte bara ert eget
språks grav utan
alla mindre språks. Ohållbart"

Så det minsta vi som bibliotekarier eller ni som är "makthavare"  kan
göra är väl att se till
att EU-skrifter som finns på svenska förvärvas och katalogiseras och
inte bara rutinmässigt
dom engelskspråkiga och varför dessutom bara dom i pappersform?

Jag ska uppmärksamma "makthavaren" Margot om problemet och försöka få
henne att
se till att Sverige svenska publikationer erhåller. Dessutom att alla
europeiska medborgare,
inte bara irländarna, med hjälp av den moderna tekniken får tillgång
till alla EU:s skrifter
elektroniskt direkt på köksbordet.

Jag återkommer när jag fått svar från Margot.

Jan

biblioteks hållning

that of Göteborgs universitetsbibliotek

Jan Szczepanski