Subject: Re: Snart vanligare att använda en e-bok än att låna en tryckt bok
From: Pär Sundling <[log in to unmask]>
Date:Fri, 13 Jun 2008 13:00:18 +0200

Jo visst håller jag med om att de elektroniska böckerna - iallafall de
jag läst - vänt sig till en amerikansk studentpublik och kanske sällan
verkat lika relevanta som de artiklar (eller böcker för den delen) man
kan hitta i samma ämne. Men jag skulle knappast hävda att den
humanistiska forskningen är evigt bunden till läsandet av fysiska
böcker. Dock har den ju en längre tradition av detta, men mycket ny
humanistisk forskning har ju även analyserat digitalt källmaterial
(exempelvis spelkultur och fenomen i bloggosfären). Är det inte
troligare att det dyker upp förlag som publicerar humanistisk
forskning elektroniskt; så görs ju redan med en mängd avhandlingar
idag om jag har förstått rätt. Är humanistisk forskning bokbunden även
i framtiden? det tror jag knappast, men jag håller med om att den dock
för en längre framtid kommer vara bokberoende. Men visst är det synd
att den anslagsmässiga snedfördelningen mellan elektroniskt material
och böcker inte uppmärksammas utan istället döljs bakom fixad
statistik; särskilt som böcker fortfarande är av stor vikt för
forskningsprocessen för, som du säger, särskilt humanister. Min
personliga upplevelse av denna process är dock att det oftare saknas
tidskriftsprenumerationer (för intressanta artiklar jag vill ha tag i)
än böcker.

Pär s