Subject: Re: Snart vanligare att använda en e-bok än att låna en tryckt bok
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Fri, 13 Jun 2008 08:52:07 +0200

Det har underlättat forskningen enormt att slippa ta sig till
biblioteket, plocka fram en
volym och kopiera artikeln och betala i kassan. Sedan ta sig tillbaka
till institutionen
och då har halva dan gått. Nu kunde man plötsligt bara kostnadsfritt
trycka på en knapp
och få sin kopia på institutionens laserskrivare. Dessutom betydlgt
tidigare än om man
skulle behöva vänta på pappersutgåvan som många gånger först dök upp
några veckor
efter att tidskriften fanns tillgänglig elektroniskt. Succén var enorm
och omedelbar.
Biblioteken kunde stolta visa upp staplar i sina årsberättelser som
räckte till himlen.

Men böcker Pär är det annorlunda med.

Det är främst humanister och i viss mån samhällsvetare som läser böcker
och inte
STM-forskare. Biblioteken köpte elektroniska böcker i paket som passade
amerikanska
studenter och knappast forskare. Dom elektroniska böckerna var dessutom
inte särskilt
relevanta eller aktuella.

Det som jag tyckte var fel i förordet i statistikvolymen var att man
överdrev genom att
trolla med siffrorna betydelsen av e-böcker och att man inte förstod
betydelsen av att
inköpen av riktiga böcker minskat.

Dom elektroniska paketen av STM-tidskrifter är en gökunge som gjort att
fördelningen
mellan tidskrifter och böcker blivit alltmer skev. Kostnaderna stiger
snabbare för paketen
än anslagen höjs. Dom omdisponeras medlen, till förfång för då främst
den humanistiska
forskningen som är väldigt bokberoende. Då kan man inte käckt komma och
erbjuda
amerikanska e-bokspaket som fullgod ersättning för utarmningen. P-boken
är och kommer
att länge förbli av central betydelse för den humanistiska forskningen.
E-boken kan vara
ett bra komplement och är bra som källmaterial. Den har användningsområden.

Vem har inte vid disken hört låntagaren säga "jo, men jag hade tänkt
läsa den" när
man glatt påpekat att boken finns elektroniskt.

Nu minskar antalet studenter vilket kan förklara minskningen av utlånen
av riktiga
böcker.

Informationsförsörjning i all ära men humanistisk forskning och bildning
kräver rika bibliotek
både idag och imorgon och på lång sikt även i en uppkopplad värld.

Jan

Pär Sundling wrote:
> [...]
> in the number of visits to the library. [---] While researchers have
> demonstrated that they almost exclusively search and
> retrieve materials electronically, many still print out materials for
> reading. While some researchers clearly favor one
> format over the other for reading, the majority utilize both methods
> as appropriate. (Bradley M. Hemminger, Dihui Lu, K.T.L. Vaughan,
> Stephanie J. Adams, "Information seeking behavior of academic
> scientists" (Journal of the American Society for Information Science
> and Technology, 58(14):2205–2225) 2214.)

biblioteks hållning

[...]

E-mail: [log in to unmask]