Subject: Re: Sv: Jan Szczepanski
From: Pär Sundling <[log in to unmask]>
Date:Thu, 12 Jun 2008 16:38:22 +0200

Mycket välkomnat att diskutera mediet, så länge man inte hänfaller åt
en förenklad essensialism. Ruth Finnegan skriver något att hålla i
minnet när man ibland kanske rycks väl lite för mycket av den "nya
tidens" teknologiska landvinningar:

The medium in itself cannot give rise to social consequences – it must
be used by people and developed through social
institutions. [---] What counts is its use, who uses it, who controls
it, what it is used for, how it fits into the power
structure, how widely it is distributed –it is these social and
political factors that shape the consequences. (Literacy and Orality:
Studies in the Technology of Communication (Oxford, 1988) 41f.)

En artikel från 1999 visar att forskare sittande vid sk "promotion &
tenure committees" vid denna tid värderade nya elektroniska
tidskrifter lägre än de traditionella tryckta när de utvärdrade sina
kandidater för befodran. (Cheri Speier, Jonathan Palmer, Daniel Wren,
Susan Hahn, "Faculty Perceptions of Electronic Journals as Scholarly
Communication: A Question of Prestige and Legitimacy" (Journal of the
American Society for Information Science,
50(6):537–543, 1999) 541f.) Det vore intressant att se om denna syn på
de elektroniska mediet har omvandlats - det har ju ändå gått ca 9 år
sen nämnda artikel publicerades.

/ Pär S (Student, Umeå Universitet)