Subject: Umebiblioteken 2003!
From: Peter Alsbjer <[log in to unmask]>
Date:Thu, 12 Jun 2008 13:36:07 +0200

Inger Edebro Sikström, bibliotekschef i Umeå, har utrett Umebibliotekens framtid.
I uppdraget ingick att ta reda på vilka funktioner och vilka målgrupper biblioteket ska planera för på lång sikt - 25 år.
Den färdiga utredningen är ett underlag för att tänka strategiskt kring Umeås biblioteksverksamhet.

Här är några exempel på områden där Inger menar att biblioteken ska utveckla sina tjänster:

Biblioteken som arena för framförande och medskapande
Biblioteken som lokalhistoriskt centrum
Biblioteken som stöd till folkbildning och kulturella föreningar
Bibliotekens medverkan till stadsutveckling
Bibliotekens virtuella tjänster

Utredningen kan hämtas från
http://www.minabibliotek.se/default.aspx?id=17098&ptid=0

(Den som är nyfiken på mina synpunkter är välkommen till min blogg!)

mvh Peter Alsbjer

Regionförbundet Örebro
Länsbiblioteket i Örebro län
701 83 Örebro