Subject: Sv: Jan Szczepanski
From: Maivor Wickman Olausson <[log in to unmask]>
Date:Thu, 12 Jun 2008 09:40:07 +0200

Jag instämmer helt med Jan Szczepanski.

Vi måste börja prata om olika möjligheter - inte ställa e-boken mot den
tryckta boken, som om de var inbördes fiender! Vi måste sluta slåss om
medieanslagen och priorietera det som främjar forskningen.

Av de 3000 titlarna som jag köpt för Filosofi under 2008, finns knappt
ingen att få tag på som e-bok. En och annan utgåva, ofta när en ny rev
utgåva föreligger.

Nu talar jag om de böcker som vi köper in från akademiska förlag världen
över, vilket inbegriper en del fransk filosofi på originalspråk.

Det är i mitt tycke att föra blivande forskare bakom ljuset - när vi
uppmanar dem tro att de kan nöja sig med e-böcker för sin B, C,
D-uppsats eller kanske avhandling. På sikt kan detta -  i NULÄGET -
endast leda till kvalitetsförsämring och att vi halkar efter i den
internationella forskningen.

SÄRSKILT om man nöjer sig med att läsa den forskning som finns inlagd
som e-böcker. Det är utmärkt att kunna ta del av forskningsRESULTAT -
både svenska och utländska - men för att finna nya vägar och inte halka
efter internationellt, - i en banbrytande forskning - måste man hålla
sig a jour med nya teorier och metoder  som presenteras i dagsfärska
BÖCKER! KÄLLMATERIAL finns inte heller online!

Hur lägger man upp och hur tolkar man statistik?

Hur gör man med alla böcker som användarna "slår upp" här på
biblioteket? Alla böcker som de sitter och läser här på dagarna, alla
Referensböcker och Bibliografier, alla tryckta tidskrifter som de sitter
och LÄSER eller kopierar av artiklar i? Hur registrerar vi de tre
vagnarna med Damernas värld som Journalisten/Etnologen/Annan studerar
för sin avhandling? Ska vi börja räkna och registrera varje enskilt
häfte som lånas till Läsesalen.

Jag blev inte bara förvånad över BIBLIST's utskick. Jag blir skrämd!!!

Vänligen

Maivor Wickman Olausson
Bibliotekarie
Beståndsuppbyggnad Humaniora

Göteborgs universitetsbibliotek
Centralbiblioteket
Renströmsgatan 4

Postadress:  Box 222
SE - 405 30 GÖTEBORG Sweden

Tel: +46 31 786 17 57 Fax: +46 3116 37 97

Email: [log in to unmask]
Email: [log in to unmask]