Subject: Re: spanskt eller latinamerikanskt?
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Mon, 23 Jun 2008 14:39:55 +0200

Det här är ett generellt problem som rör litteratur för invandrare som
alla undersökningar
visar. Ibland är man medveten om det ibland inte. Försök har gjorts att
låta invandrare
själva föreslå och i något enstaka fall har någon invandrare anställts
tillfälligt. Den engelsk-
språkiga litteraturen är dock oftast bra täckt men den är väl i första
hand avsedd för
den svenskfödda publiken som har språkkunskaper och inte för dom
engelskspråkiga
invandrarna.

Jag skulle vilja påstå att huvudorsaken till svårigheten är att kåren
huvudsakligen består av
vita kristna svenska medelklasskvinnor som gör mycket för invandrarna
men knappast
när det gäller just litteraturen.

Att gå utanför BTJs sambindningslista finns det liten erfarenhet av.

Det är ett betydande problem Folke Andersson pekar på och som borde tas
på allvar
för det är en betydande del av befolkningen som står utanför en
acceptabel biblioteks-
service.

Jan

Andersson Folke wrote:

> Ännu en gång läser jag Btjs sambindningslista för att hitta läsvärda
> titlar för våra spansktalande besökare, i huvudsak med
> latinamerikanskt ursprung.
>
> Lista 13, 2008 erbjuder åtta vuxentitlar. Av dessa har endast en en
> latinamerikansk författare.
>
> Hur svårt kan det vara att bredda utbudet?
>

> Med vänlig hälsning
>
> //Folke Andersson//
>
> IT-bibliotekarie
>
> Upplands Väsby kommun

> [...]