Subject: Sv: [BIBLIST] spanskt eller latinamerikanskt?
From: Miguel Benito <[log in to unmask]>
Date:Mon, 23 Jun 2008 14:33:37 +0200

Det är uppenbart att Btjs sambindningslistor inte är till för att spegla andra språks utgivning. För 12 år sedan försökte jag att Bjt skulle presentera en latinamerikansk författare som Immigrant-institutet givit ut. Icke. Boken är publicerad i Sverige, men existerar inte på folkbiblioteken.
Annars är det märkligt att man inte hittar latinamerikanska författare. I Spanien vinner de pris efter pris, till och med i Torrevieja, som har en betydande svensk koloni. Å andra sidan, idag är det ingen större skillnad mellan länderna nät det gäller spanska.

Hälsningar Midsommarafton i Spanien
Miguel Benito

-------------------
Miguel Benito
Högskolan i Borås
501 90 Borås, Suecia
http://www.taranco.eu/
http://www.immi.se/
Ännu en gång läser jag Btjs sambindningslista för att hitta läsvärda titlar för våra spansktalande besökare, i huvudsak med latinamerikanskt ursprung.

Lista 13, 2008 erbjuder åtta vuxentitlar. Av dessa har endast en en latinamerikansk författare.

Hur svårt kan det vara att bredda utbudet?

Med vänlig hälsning

Folke Andersson

IT-bibliotekarie

Upplands Väsby kommun

Kunskap, Kultur, Fritid

Biblioteket

www.upplandsvasby.se

 <mailto:[log in to unmask]> mailto:[log in to unmask]