Subject: Re: SV: [BIBLIST] Skulle du acceptera hemlig avlyssning i ditt bibliotek?
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Tue, 17 Jun 2008 13:00:07 +0200

Tack Britta!

Jan

Britta Lejon kritisk till FRA-lag

"FRA-lag oförenlig med rättsstaten" säger fackförbundet ST:s vice
ordförande Britta Lejon, som även är ordförande i Svensk
Biblioteksförening...

I dag diskuteras FRA-förslaget i riksdagen och onsdag 18 juni ska
ledamöterna rösta om förslaget. 19 talare är anmälda men de kommer
antagligen att bli fler. De borgerliga partiernas ungdomsförbund
försöker förmå kritiska riksdagspolitiker att rösta nej. Folkpartisterna
Birgitta Ohlsson och Cecilia Wikström väntas rösta nej. Oppositionen är
emot förslaget och om fyra borgerliga riksdagspolitiker går emot
partilinjens ja så faller förslaget. Britta Lejon, hoppas på ett nej
till förslaget skriver ST Press.

- Om förslaget går igenom kommer Sverige inte längre att kunna vara det
demokratiska och öppna föredöme som vi är i dag.

- Lagen innebär att svenska statstjänstemän ska avlyssna svenska
medborgare utan att det finns välgrundade misstankar om brott.
Övervakningen ska ske utan domstolsprövning och utan någon oberoende
efterhandskontroll. Det är ett förfarande som är fullständigt främmande
för en rättsstat, säger Britta Lejon.

Publicerad av Åsa Ekström <[log in to unmask]> 2008-06-17

Tips och synpunkter mejla

Åke Nygren wrote:

> På DN.se just nu:
> *
> Succé för hemsida mot FRA-lagen*
> Upproret mot FRA-lagen har fullkomligt exploderat på internet. På en
> vecka har hemsidan för Nätverket Stoppa FRA-lagen haft 350 000 unika
> besökare. På onsdag samlas motståndarna utanför riksdagen – helt
> klädda i vitt.
> http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=794383
> <http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=794383>
>

> *Visa ditt motstånd på Facebook:*

> [...]