Subject: Re: Snart vanligare att använda en e-bok än att låna en tryckt bok
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Tue, 17 Jun 2008 08:47:22 +0200

Referenslitteratur, kataloger, källmaterial, äldre och svårtåtkomlig
litteratur i e-form är
något som ingen humanist säger nej till. Tvärtom. Kan jag få Darwins
eller Linnés hela
korrespondens på nätet så är det ju en gudagåva.

För många år sedan gjorde jag en undersökning av hur många gånger dom
varit utlånade.
Det var kanske Längmanska fonden. Den överväldigande majoriteten hade
aldrig varit
utlånade. En liten grupp hade varit utlånade väldigt ofta. Trycket efter
avhandlingar är
väl inte så där bedövande stort. Ett annat exempel. Via byten hade vi
genom åren byggt
upp en väldig samling av tyska avhandlingar. Dom blev aldrig
katalogiserade eller så
men fanns uppställda på ort och år och gick att hitta. Dessa tusentals
avhandlingar har
redan för många år sedan kastats. Efterfrågan i förhållande till mängden
var löjligt liten
och det var enklare att låna in från Tyskland.

Självklart har den gigantiska överflyttningen av intresset från
humaniora och samhälls-
vetenskap till dom "riktiga vetenskaperna" även drabbat dom humanistiska
tidskrifterna.
Någonstans måste ju pengarna tas och vem läser obskyra tidskrifter som
dessutom bara
finns i pappersform?  Små förlag, sällskap, föreningar, entusiaster har
hamnat i bakvattnet.

I många år har jag hävdat att samma tidskriftspaket på alla bibliotek är
en fråga om
utarmning. Alla bibliotek har inte samma behov. Det unika materialet har
i snabb takt
försvunnit av kostnadsskäl.

Det positiva är dock att det numera finns tusentals fria e-tidskrifter
av hög kvalité och
många av dom tidskrifter som för en tynande tillvaro idag och som är
skattefinansierade
skulle kunna släppas fria på nätet.

En gigantisk omfördelning från papper till elektronik har skett
samtidigt har en gigantisk
omfördelning skett från humanvetenskaperna till naturvetenskaperna.under
dom senaste
tio åren. Den globala och monopolistiska tidskfriftsindustrin bestämmer
numera vad vi
ska läsa.

Det är inte konstigt att Du inte hittar dom intressanta artiklarna. Vad
spelar Du för
roll jämtört med miljontals nedladdningar.

Jan

Pär Sundling wrote:
> [...]
> i framtiden? det tror jag knappast, men jag håller med om att den dock
> för en längre framtid kommer vara bokberoende. Men visst är det synd
> att den anslagsmässiga snedfördelningen mellan elektroniskt material
> och böcker inte uppmärksammas utan istället döljs bakom fixad
> statistik; särskilt som böcker fortfarande är av stor vikt för
> forskningsprocessen för, som du säger, särskilt humanister. Min
> personliga upplevelse av denna process är dock att det oftare saknas
> tidskriftsprenumerationer (för intressanta artiklar jag vill ha tag i)

biblioteks hållning