Re: 1.0 och 2.0

Lars Aronsson <[log in to unmask]>

Sat, 14 Jun 2008 18:39:20 +0200

TEXT/PLAIN

Jan Szczepanski wrote:

> Det finns en stor entusiasm bland biblioteken, folkbiblioteken,
> för fenomenet 2.0. I senaste numret av First Monday finns en
> kvalificerad artikel om skillnaden mellan web 1.0 och web 2.0

Termen "web 2.0" lanserades som namnet på en konferens i San
Francisco den 5-7 oktober 2004. Det var amerikanske förläggaren
Tim O'Reilly som ville ingjuta lite nytt hopp i Internetbranschen
efter den depression som följde på dotcom-kraschen år 2000-2001,
och därför myntade begreppet.

Det kan synas märkligt att min gamla wiki susning.nu inte har
någon artikel alls om web 2.0, i synnerhet som "wiki" brukar
räknas som ett typiskt web 2.0-fenomen. Men det beror på att
allmänhetens möjlighet att redigera susning.nu stängdes av i april
2004, alltså ett halvår före den här konferensen.

Jag lämnar detta som en notis för framtida teknikhistoriker.

Engelska Wikipedia har en utförlig artikel om Web 2.0, men den
påbörjades i februari 2005. Jag har inte sett några belägg för
att *termen* web 2.0 skulle ha varit i omlopp redan 2003, som
hävdas i inledningen till den här artikeln. Redan 1998 grundades
dock affärstidningen "Business 2.0", som kan ha givit Tim O'Reilly
inspiration till namnet, men det var ju en del av dotcom-bubblan
och inte alls web 2.0.

--
  Lars Aronsson ([log in to unmask])