Subject: SV: [BIBLIST] Friskvård
From: Carl-Henrik Berg <[log in to unmask]>
Date:Thu, 17 Jan 2008 23:20:24 +0100

"Friskvård" är en term som skapades i Sverige i mitten av 60-talet och som vi är ensamma om (i norsk översättning blev det senare "friskvern").
"Förebyggande hälsovård" var ett av de knöliga begrepp som vi fordom använde innan "friskvård" tog över (och så småningom - i vår tid - blev allt mer kommersialiserat).
Friskvårdens brokiga och svåravgränsade historia finns knappast någonstans bekvämt översiktligt dokumenterad, men se här ett försök att från värmländsk horisont beskriva utvecklingen fram till mitten av 80-talet: http://libris.kb.se/showrecord?q=onr%3a680227&d=libris&n=1

(Eftersom frågan egentligen var HUR man hittar något om ämnet bör jag kanske nämna att jag bl.a. sökte på nätet på frasen "friskvårdens utveckling")

Carl-Henrik Berg
Strängnäs bibliotek